Test Campbella - 5 prób dla psa

Test zawiera pięć prób, którym poddaje się szczeniaki każde z osobna. Osoba przeprowadzająca test powinna być obca dla szczeniaka, który powinien mieć ukończone 7 tygodni. Osoba przeprowadzająca test powinna być sama w pomieszczeniu, gdzie panuje spokój (konieczny jest brak bodźców zewnętrznych rozpraszających uwagę szczeniaków). W trakcie przeprowadzania testu, należy unikać mówienia. W przypadku, gdy testowane szczenię się załatwi, przed kolejnym, należy posprzątać.

Sprawdzanie zainteresowanego socjalnego - W pustym pomieszczeniu zostawiamy szczeniaka na podłodze, oddalamy się, przykucamy, klaszczemy i staramy się go przywołać.

-ocena:

1- idzie od razu, wprost, skacze, podgryza – dd
2- idzie od razu, wprost, daję łapę – d
3- idzie wprost, ogon podkulony – s
4- idzie z wahaniem, ogon pokulony – ss
5- nie idzie – i

Sprawdzanie zdolności posłuszeństwa – Należy spokojnym krokiem zacząć oddalać się od szczeniaka. Oceniamy jego zdolność do towarzyszenia człowiekowi. Jeżeli nie podąży za człowiekiem, może to świadczyć o dużej niezależności szczeniaka.

-ocena:

1- idzie wprost na naszą nogę, podgryza – dd
2- idzie wprost na nogę – d
3- idzie wprost, ogon podkulony – s
4- idzie, waha się – ss
5- nie idzie do nas, idzie w swoją stronę – i

Sprawdzenie reakcji na dominację przez przymus – Kładziemy szczenię na podłodze, na plecach, przytrzymujemy przez 30 sekund.

-ocena:

1- broni się gwałtownie, gryzie – dd
2- broni się gwałtownie, nie gryzie – d
3- broni się gwałtownie, po chwili uspokaja się – s
4- nie broni się, liże ręce – ss

Sprawdzanie reakcji dominacji socjalnej – Głaszczemy leżące szczenię wzdłuż kręgosłupa, od czaszki do nasady ogona. Sytuacja obrazuje fakt akceptacji lub brak akceptacji naszej dominacji.

-ocena:

1- skacze, daje łapę, gryzie, warczy – dd
2- skacze, daje łapę – d
3- zwija się, liże ręce – s
4- przewraca się na plecy, liże ręce – ss
5- odchodzi i trzyma się z daleka – i

Sprawdzanie reakcji na dominację przez podniesienie – Unosimy szczeniaka rękoma splecionymi pod jego mostkiem, brzuszek spoczywa na dłoniach, łapki zwisają bez podparcia. Trzymamy go w takiej pozycji przez 30 sekund.

-ocena:

1- broni się gwałtownie, gryzie, warczy – dd
2- broni się dość zdecydowanie – d
3- broni się, następnie się uspokaja, liże ręce – s
4- nie broni się, liże ręce – ss

Interpretacja wyników przeprowadzonego testu:

Grupa I – dwa lub więcej ”dd”, przewaga ”d” – Z tego szczeniaka najprawdopodobniej wyrośnie pies agresywny i z tendencjami do dominowania. Nie nadaje się dla osób słabych, starszych, do domów gdzie są dzieci. Wymaga doświadczonego hodowcy. W wychowaniu należy postępować konsekwentnie, nie dążyć do konfrontacji, unikać kar fizycznych.

Grupa II – trzy lub więcej ”d” – Pies ze skłonnością do dominacji, szczególnie, gdy się mu na to pozwoli. Wymaga doświadczonego przewodnika, ale wówczas jest dobrym materiałem do szkolenia. Również nie jest wskazany dla dzieci.

Grupa III – trzy lub więcej ”s” – To będzie pies zrównoważony. Nie będzie przejawiał zbędnej agresji, nie będzie przesadnie uległy ani przewrażliwiony. Bardzo dobrze przystosuje się do różnych warunków, dobrze zniesie zmiany. Może być utrzymywany przez osoby starsze i w domach gdzie są dzieci.

Grupa IV – dwa lub więcej ”ss” – To pies uległy i posłuszny. Jego wychowanie powinno opierać się na pochwałach i uczuciu. Jego agresja może wynikać ze strachu.

Grupa V – dwa ”ss” oraz ”i” – Może mieć nieprzewidziane reakcje, gryźć przy karceniu, atakować ze strachu. Jeżeli w testach uzyskał więcej niż dwa ”ss” lub ”i”, nawet najlżejszy uraz może go przestraszyć. Nie nadaje się do kontaktów z dziećmi, potrzebuje bardzo dobrego przewodnika. Jego uległość nie jest w tym przypadku zaletą.

 

Agnieszka Górna, hodowla Wilczy Duch
http://www.wilczyduch.pl

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie