Określeniem charakteryzującym terapię z udziałem psów. Zwierzęta mogą wyzwalać wiele dobrych uczuć, wpływają pozytywnie na emocjonalny rozwój dziecka. Mogą też uwalniać od lęku. Dziecko autystyczne, głaszcząc psa czy kota czuje ciepło sierści, ponieważ dotyk jest przyjemny nie wywołuje w nim przerażenia.
Wiele dzieci w pewnym momencie swojego życia napotyka trudności, którym nie są w stanie sprostać. Źródła takich wydarzeń są różne, czasami jest to rozwód, a czasami śmierć jednego czy obojga rodziców, czy inne dramatyczne przeżycia. W naszej rzeczywistości dzieci coraz częściej stają się świadkami popełnianych przestępstw, nierzadko są to zbrodnie dokonywane przez lub na ich najbliższych.
Pies w takich stanach stanowi bardzo istotny element wspomagający właściwą terapię. Dziecko łatwiej opowiada o swoich problemach w obecności psa, następuje tutaj przekierowanie.
Pies o wiele szybciej zdobędzie zaufanie dziecka, niż terapeuta czy rodzice, w przypadku, których prawidłowe relacje mogą być często zakłócone.
Ponieważ nie jest nam obojętny los dzieci, włączyliśmy do swojej oferty spotkania i ćwiczenia z psami. Chcemy w ten sposób choć trochę umilić dzieciom ich trudne dzieciństwo.
W chwili obecnej współpracujemy z Pogotowiem Opiekuńczym im. Konstantego Maciejewicza w Szczecinie.
"Spotykamy się i bawimy". Polega, to na naturalnych relacjach pomiędzy dziećmi a psami. Psy są dotykane, głaskane, wykonują polecenia, mają bezpośredni kontakt z ludźmi. Głównym ich zadaniem jest kontakt emocjonalny ze zwierzęciem, jego wpływ na samopoczucie człowieka. Ma on na celu dostarczenie uczestnikom grupy jak najwięcej radości i satysfakcji z obcowania z psem. Dzieci razem z psami uczestniczą w zabawie, są roześmiane, szczęśliwe i choć na chwilę zapominają o problemach dnia codziennego, a emocje ze spotkania pozostają na bardzo długo...:)
autor: Anna Majzner, Szkoła dla psów AIRIS
Kołobrzeg, www.airis.w.pl