Właściciele psów coraz aktywniej spędzają czas ze swoimi psami, uczęszczają na szkolenia, trenują psie sporty. Poznanie teorii uczenia się psów jest warunkiem efektywnego wyszkolenia psów i sukcesów osiąganych w psich sportach. U podstaw teorii uczenia leży teoria warunkowania i zrozumieć proces uczenia, powinniśmy zapoznać się z podstawami warunkowania klasycznego oraz warunkowania instrumentalnego.
Warunkowanie klasyczne zostało odkryte i opisane przez rosyjskiego fizjologa, laureata nagrody Nobla, Iwana Pawłowa. W trakcie przeprowadzonych doświadczeń Pawłow zauważył, że u psa występuję zwiększona produkcja śliny zarówno w trakcie jedzenia, jak też na sam jego widok. Jest to zachowanie instynktowne, którego nie trzeba się uczyć, zwane odruchem bezwarunkowym. W kolejnym etapie doświadczenia Pawłow przed podaniem psu jedzenia dzwonił dzwonkiem, który do tej pory był bodźcem zupełnie obojętnym dla psa i nie powodował żadnej reakcji z jego strony. Po niedługim czasie pies ślinił się już na sam dźwięk dzwonka, nawet bez podania mu jedzenia. Tę reakcję na dzwonek nazywa się odruchem warunkowym, zwanym odruchem Pawłowa. W przeciwieństwie do odruchu bezwarunkowego odruch warunkowy jest odruchem wyuczonym.
Opierając się na odkryciach Pawłowa amerykański psycholog prof. Burrhus F. Skinner, jeden z twórców behawioryzmu, odkrył prawa uczenia się, które są uznawane we współczesnej psychologii, zwane warunkowaniem instrumentalnym. Prof. Skinner odkrył że nagroda wzmacnia i utrwala nagradzane zachowanie. W warunkowaniu instrumentalnym wyróżnia się cztery możliwości wpływania na zachowanie: wzmocnienie dodatnie, wzmocnienie ujemne, wygaszenie dodatnie i wygaszenie ujemne. Wzmocnienie to bodziec, który powoduje utrwalenie danego zachowania, zwiększa prawdopodobieństwo jego ponownego wystąpienia, natomiast wygaszenie powoduje zmniejszenie prawdopodobieństwa występowanie danego zachowania. Dodatnie nie oznacza dobre, a ujemne nie oznacza złe. Dodatnie oznacza wystąpienie czynnika, a ujemne jego zanik, co ilustruje poniższa tabelka.
Rodzaj | Wzmocnienie | Wygaszenie |
---|---|---|
Dodatnie | Pies dostaje nagrodę za to, że przychodzi do właściciela. Prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia zachowania zwiększa się. | Pies zostaje ukarany za to że szczeka. Prawdopodobieństwo, ponownego wystąpienia zachowania zmniejsza się. |
Ujemne | Właściciel przestaje szarpać za smycz gdy pies siadł. Prawdopodobieństwo ponownego wystąpienie zachowania zwiększa się. | Właściciel ignoruje psa, który na niego skacze. Prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia zachowania zmniejsza się. |
Właściciele, często wzmacniają niepożądane zachowania swoich psów poprzez ich nieświadome nagradzanie. Przykładem może być krzyczenie na psa skaczącego na właściciela. Pies skacząc domaga się uwagi, a poprzez krzyk właściciel zwraca uwagę na psa, czyli nagradza go za skakanie i powoduje, że pies będzie to zachowanie powtarzał. Ignorowanie skaczącego psa nie nagradza go w żaden sposób i spowoduje zanik zachowania, które nie przynosi psu żadnych korzyści.
Nowoczesne metody szkolenia zwierząt opierają się o wzmocnienie dodatnie i wygaszenie ujemne. Jest to tzw. pozytywne szkolenie, które polega na stosowaniu nagrody za właściwe zachowanie i ignorowanie zachowania niewłaściwego. Odmiennie od metod pozytywnych, szkolenie tradycyjne opiera się na wygaszaniu dodatnim i wzmocnieniu ujemnym. Oznacza to karanie zachowania niewłaściwego i zaprzestanie nieprzyjemnych dla psa działań, w momencie wykonania przez niego polecenia. Obecnie odchodzi się od metod tradycyjnych jako dużo mniej efektywnych w szkoleniu oraz powodujących osłabienie więzi psa z właścicielem i rujnującym zaufanie psa do człowieka.
Przykładem tradycyjnego sposobu szkolenia może być uderzenie szczeniaka gazetą za załatwienie się na dywan- wygaszenie dodatnie. Jest to nieefektywna metoda, bo zwykle następuje z opóźnieniem, po fakcie i szczenię nie wiąże kary z czynem. Ponad to szczeniak zaczyna obawiać się właściciela i załatwiać się na dywan podczas jego nieobecności lub w miejscach niewidocznych, w najgorszym razie zaczyna zjadać swoje fekalia.
W pozytywnej metodzie nagradza się szczenię za załatwienie we właściwym miejscu, co powoduje u psa skojarzenie, że załatwianie się w danym miejscu jest przyjemne i to należy robić. Bardzo ważne natomiast jest aby właściciel dopilnował, żeby szczenię znalazło się w takim miejscu w momentach gdy zwykle się załatwia, tzn. po obudzeniu, po zabawie, po posiłku.
Nauka poprzez nagradzanie zwiększa zaufanie psa do właściciela oraz jego motywację do współpracy z właścicielem. Rolą właściciela jest pokazanie psu, jakie zachowania są pożądane oraz skutkują otrzymaniem przez psa nagrody. Szkolenie metodami pozytywnymi, z racji tego, że nie stosuje się kar można rozpocząć już u kilkutygodniowych szczeniąt.
Aby zrozumieć różnice w skuteczności metod klasycznej i pozytywnej szkolenia zastanówmy się, co nas bardziej motywuje do działania, wieczne wymówki i krytyka naszych działań, czy pochwały i dowody uznania.
Lek. wet. Jolanta Łapińska zoopsycholog, behawiorysta
www.zoopsychologia.com.pl
Wortal PSY24.PL ( www.psy24.pl )