Pies asystujący - droga psa

Zanim pies asystujący będzie mógł towarzyszyć osobie niepełnosprawnej, dzień po dniu spieszyć jej z pomocą i znajdować radość w jej oczach, czeka go szereg testów i długotrwałe szkolenie specjalistyczne.

Wybór rasy
Nie mamy ustalonej listy ras, które wykorzystujemy. Najważniejszy jest dla nas charakter psa i jego stosunek do otoczenia. Pracujemy jednak głównie z retrieverami, jako że tego typu psy sprawdzają się w podobnych szkoleniach na całym świecie.
Ze względu na to, że pies z osobą niepełnosprawną powinien budzić wyłącznie pozytywne emocje, Alteri unika wykorzystywania do pracy ras postrzeganych jako groźne.
Psy, które szkolimy są duże, gdyż przewidujemy sytuację, że pies pomoże w razie potrzeby przyciagnąć wózek, czy przytrzymać ciężkie drzwi od windy. Jednakże jako psy asystujące sprawdzają się również rasy małe. Potrafią one wykonać większość zadań, a są tańsze w utrzymaniu.

Wybór hodowli i szczenięcia
Zwracamy szczególną uwagę na pochodzenie psów, zdrowie i charakter rodziców, warunki kojcowe - absolutnie wykluczone są szczeniaki z hodowli kennelowych - oraz temperament szczenięcia. Szczenięta poddawane są kilkukrotnie testom charakteru, wybieramy psy chętne do kontaktu z człowiekiem, nie przesadnie samodzielne i niezależne, a równocześnie odważne i ciekawe świata.

Pierwszy sprawdzian
W wieku 6-7 tygodni maluch trafia do domu instruktora Alteri, gdzie poddawany jest wnikliwej obserwacji. Sprawdzamy jego predyspozycje psychiczne - musi być przewidywalny w swoich reakcjach, być przyjazny dla człowieka i zwierząt oraz wykazywać dużą chęć współpracy. Psy, które przejawiają jakiekolwiek zachowania agresywne albo silny lęk są wykluczane z dalszego szkolenia.

Rodzina zastępcza
Jeśli pierwszy sprawdzian wypadnie pomyślnie, szczenię trafia do swojego tymczasowego domu, gdzie opiekę nad nim sprawuje rodzina zastępcza (opisane poniżej). Tu przechodzi okres socjalizacji i uczy się podstawowych komend. Metoda Alteri ma to do siebie, że wykorzystuje naturalne zachowania psa, nie ma w niej cienia przemocy - w efekcie psiaki nie tracą nic ze swojej radości życia i polecenia, które wykonują, są dla nich świetną zabawą.

Szkolenie specjalistyczne
Po zdaniu kolejnych testów kwalifikacyjnych, aspirant na psa asystującego przechodzi do następnego etapu. Odbywa kilkumiesięczne specjalistyczne szkolenie, mające na celu przygotowanie go do pracy z osobą niepełnosprawną. Aby pozytywnie zdać egzamin końcowy ma do opanowania około 60 komend. (opisane poniżej)

ASI
W trakcie Alterowskich Spotkań Integracyjnych (ASI) psy, które kończą swoją edukację mają okazję spotykać się z osobami oczekującymi na psa asystującego. Taka konfrontacja pozwala instruktorom dobrać odpowiedni typ psa do oczekiwań przyszłego właściciela.

Przekładanie
Po pozytywnie zaliczonym egzaminie końcowym, pies asystujący rozpoczyna serię spotkań z jego przyszłym opiekunem. Następuje proces przekładania, mający na celu przygotowanie psa do pracy z nowym przewodnikiem. W tym okresie zapada ostateczna decyzja o dalszej współpracy wytypowanego zespołu.
 

Przekazanie
Rozpoczyna się wspólna przygoda psa i jego nowego właściciela. Obydwoje nadal pozostają pod opieką instruktora Alteri, który dba o to, by praca psa przebiegała jak najlepiej oraz by tworzył on ze swoim przewodnikiem zgrany zespół.

W nowym domu
Jeśli dalsza współpraca układa się pomyślnie, ewentualny kontakt z Instruktorem Alteri odbywa się na życzenie osoby niepełnosprawnej. Jeśli osoba ta zdecyduje się na aktywne szkolenie, podwyższanie kwalifikacji psa lub udział w sportach kynologicznych, kontakt z instruktorem będzie odpowiednio częstszy.
Pies asystujący pozostaje przez cały czas własnością Fundacji. Aktualny opiekun zobowiązany jest do zadbania o prawidłową kondycję tak psychiczną jak i fizyczną psa oraz wykorzystywania go do celów do jakich został wyszkolony.

Emerytura
W chwili wejścia w wiek emerytalny pies może pozostać z dotychczasowym opiekunem, który jednocześnie może starać się o przyznanie nowego psa. O emerytowane, wyszkolone psy mogą również ubiegać się rodziny zastępcze.

Do zadań psa asystującego należy między innymi:

  • Podnosić każdy upuszczony przedmiot
  • Podawać określone przedmioty (telefon, smycz, butelka wody)
  • Wyjmować/chować przedmioty z szafy/szuflady/lodówki
  • Przekazywać przedmioty od jednej osoby do drugiej
  • Usuwać przeszkody znajdujące się na drodze wózka
  • Otwierać/zamykać drzwi
  • Włączać/wyłączać światło, używać przycisków (np. dzwonka do drzwi)
  • Przyprowadzać wózek
  • Pomagać w ubieraniu i rozbieraniu
  • Szczekać w celu wezwania kogoś

Pies asystujący umie wykonywać około 60 komend. Oto niektóre z nich:

RÓWNAJ - w statyce - zajęcie miejsce przy wózku, w ruchu - chodzenie przy wózku bez napinania smyczy i bez wychodzenia poza poziom kolan
DO MNIE - zajęcie pozycji siad naprzeciwko osoby niepełnosprawnej
NIE - przerwanie danego zachowania
GÓRA/DÓŁ - wchodzenie/schodzenie z czegoś
SIAD - przyjęcie pozycji siad
WARUJ - przyjęcie pozycji waruj
STÓJ- przyjęcie pozycji stój
STOP - zatrzymanie się w ruchu
KOLANA - położenie łap na kolanach osoby niepełnosprawnej
ZOSTAŃ - pozostawanie w wyznaczonym miejscu
ZMIANA - zmienienie strony przy wózku
POD SPÓD - wejście pod coś
GŁOS - zaszczekanie
ODSUŃ SIĘ - zwolnienie miejsca
NAPRZÓD - wyjście do przodu (np. przy przejściu przez drzwi)
COFNIJ - pozostanie z tyłu
NA MIEJSCE - udanie się na swoje legowisko
WEJDŹ - wejście do samochodu, tramwaju, mieszkaniaitp.
WYJDŹ - wyjście z samochodu, tramwaju, mieszkaniaitp.
GŁOWA - wkładanie głowy w obrożę, sakwy lub kubrak
UP - wyłożenie łap na ladę, łózko, drzwi itp.
CIĄGNIJ - ciągnięcie linki przy drzwiach
PODAJ - podnoszenie przedmiotów, które upadły
przynieś COŚ - podawanie okreśłonych przedmiotów (telefonu, lekarstw, wody, kluczy itp.)
PCHAJ - naciskanie nosem drzwi, przełączników
OTWÓRZ - otwieranie drzwi naciskając łapami na klamkę
LAMPA - zapalanie/gaszenie światła
IDŹ DO - chodzenie do wymienionej osoby
WÓZEK - przyciąganie wózka
NA BOK  - leżenie na boku (np. do zabiegów pielęgnacyjnych).

Rodzina zastępcza

Rodzina zastępcza to dom, w którym wychowuje się przyszły pies asystujący zanim rozpocznie specjalistyczne szkolenie pod okiem instruktora. Zadaniem opiekuna jest otoczyć psa opieką i miłością, przeprowadzić jego socjalizację i nauczyć podstaw posłuszeństwa. Jest to z jednej strony radość i satysfakcja z wychowywania i wprowadzania w świat szczeniaka, z drugiej - ogromna odpowiedzialność za prawidłowe pokierowanie rozwojem psa, tak aby przygotować go do spełniania obowiązków psa asystującego. To praca nie przynosząca korzyści finansowych, a trwająca 24 godziny na dobę. Praca, dzięki której osoba niepełnosprawna otrzyma niezawodnego przyjaciela i pomocnika.

Rodzina zastępcza psa musi przede wszystkim zadbać o jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny. Powinna zapoznać go ze wszystkimi sytuacjami i miejscami, z jakimi może się spotkać w swojej przyszłej pracy. Opiekun przez cały czas utrzymuje stały kontakt z nadzorującym proces wychowania szczeniaka instruktorem Alteri oraz uczestniczy regularnie w organizowanych grupowych zajęciach z posłuszeństwa oraz szkoleniach.

Jeśli chciałbyś przyczynić się do wyszkolenia przyszłego psa asystującego poprzez zostanie rodziną zastępczą i masz pytania napisz do nas: biuro@alteri.pl.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie