Czy można podać psu paracetamol? Obalamy mit!

Podawanie psu leków przeznaczonych dla ludzi jest jednym z najczęstszych i najgroźniejszych w skutkach błędów popełnianych przez właścicieli. Żadne środki lecznicze, które są bezpieczne dla człowieka, nie są przeznaczone dla zwierząt, w tym dla psów i kotów. Podając je można zrobić pupilowi ogromną krzywdę. Jeśli więc zastanawiasz się, czy można podać psu paracetamol lub ibuprofen, to przeczytaj ten artykuł i poznaj konsekwencje tego błędu.

Niesteroidowe leki przeciwzapalne – absolutnie nie dla psa

Gdy pies wyje, nie daje się dotknąć, skomle i chowa się po kątach, to najpewniej coś mu dolega. Coś, czemu towarzyszy ból. Naturalną reakcją właściciela jest szukanie sposobu, aby ulżyć pupilowi. Tymczasem jest weekend, weterynarz nie pracuje, a pies sprawia wrażenie coraz mocniej cierpiącego. Czy można mu wtedy podać paracetamol lub ibuprofen? Nie!

Oba środki zaliczane są do niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Mają za zadanie oddziaływać na enzym, który produkuje substancję odpowiadającą za stan zapalny i ból. NLPZ są skuteczne u ludzi, ale nie mogą być stosowane u zwierząt. Dlaczego?

Ponieważ substancje zawarte w takich lekach niszczą barierę ochronną żołądka i dwunastnicy psów i kotów. Może to spowodować powstanie nadżerek i wrzodów – czasami wystarczy już jedna dawka leku.

Pamiętaj

Paracetamol jest szczególnie groźny dla kotów. Ten środek ma toksyczny wpływ na koci organizm i może doprowadzić nawet do śmierci zwierzęcia. W przypadku psa skutki nie muszą być tragiczne, co jednak nie oznacza, że można eksperymentować z paracetamolem.

Objawy zatrucia paracetamolem lub ibuprofenem

Jeśli właściciel jednak poda psu jeden z leków przeciwbólowych, to powinien przez cały czas obserwować jego reakcję. Nie zawsze musi stać się coś złego. Często natomiast psi organizm daje do zrozumienia, że nie akceptuje takich środków.

Pierwszym niepokojącym objawem zwykle są wymioty. Pojawia się brak apetytu, ból brzucha, czasami biegunka (w kale może pojawić się krew). Te objawy z reguły szybko mijają, jednak jeśli dawka leku była duża, to zatrucie może postępować. Wówczas u psa ujawnia się jadłowstręt, ogólna apatia, regularna, krwista biegunka, niekontrolowane oddawanie moczu. Mogą wystąpić drgawki, pragnienie, otępienie, zwierzę może też zapaść w śpiączkę.

Pamiętaj

Przedawkowanie leków przeciwbólowych najczęściej prowadzi do śmierci psa.

Podanie psu leków przeciwbólowych przeznaczonych dla ludzi jest wielką nieodpowiedzialnością. Jeśli zwierzę cierpi należy jak najszybciej poszukać weterynarza. W każdym mieście działają lecznice całodobowe, dyżurujące w weekendy lub pod telefonem.

 

 

 

Zobacz komentarze

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.