Wpływ kiszonek na nasze zdrowie

Od jakiegoś czasu wśród konsumentów coraz większą popularnością cieszą się kiszonki. Przetwory te znane są ludzkości od dawien dawna, a prawdziwymi mistrzami ich przyrządzania były nasze babcie lub mamy. Niedawno znów wróciły na pierwsze strony poradników dietetycznych, a wszystko dzięki docenieniu ich korzystnemu wpływowi na nasze zdrowie. Atutem kiszonek jest to, że możemy je przygotować z dużym wyprzedzeniem i spożywać przez cały rok, bez względu na sezonowość danych warzyw. Co jeszcze przemawia za tym, by regularnie po nie sięgać?

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Przede wszystkim kiszonki mogą być dla nas bardzo ważnym składnikiem diety, ponieważ pełnią one funkcje naturalnego probiotyku. W kiszonych produktach znajdują się bakterie kwasu mlekowego, które bardzo korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit oraz wspomagają działanie układu pokarmowego. Konsekwencją korzystnego działania kiszonek na nasze jelita, jest zwiększenie odporności naszego organizmu. Oczywiście bakterie fermentacyjne, które są w kiszonkach, to nie jedyne składniki, które warto wziąć pod uwagę.

Kiszone produktu bogate są również w błonnik, w naturalną witaminę C oraz witaminy z grupy B. Każdy z tych składników będzie korzystnie wpływał na jakość naszego zdrowia oraz poszczególne funkcje naszego organizmu. Błonnik wspomaga nasz metabolizm oraz pomaga nam w odchudzaniu, ponieważ to dzięki niemu podnosi się nasze poczucie sytości. Jeżeli chodzi o witaminy B, to ich wpływ na nasze zdrowie jest nieoceniony i można pisać o tym bez końca. Witamina C to bardzo ważny składnik naszej diety, który pomaga we wchłanianiu żelaza oraz między innymi uszczelnia nasze naczynia krwionośne. To tylko kilka powodów, dla których warto sięgnąć po kiszonki.

Czy są przeciwskazania przed jedzeniem kiszonek?

Przede wszystkim kiszonki bez obaw mogą jeść wszystkie zdrowe osoby, chyba, że dyspozycje lekarskie im tego zabraniają. Oczywistym jest również fakt, że kiszonek nie powinno podawać się dzieciom poniżej pierwszego roku życia, ponieważ są one bardzo mocne i mogą zaburzyć prawidłowe działanie dziecięcego organizmu. Poza tym praktycznie nie istnieją przeciwskazania, aby po kiszonki nie mogły sięgać inne osoby. Niezależnie od tego, czy kiszonki produkujemy we własnym zakresie, czy sięgamy po gotowe produkty, zawsze zwracajmy uwagę na to, czy są przydatne do spożycia.

Kiszonki bardzo często poleca się osobom, które mają problemy z odpornością organizmu lub też nawracające problemy z biegunkami. Ich korzystny wpływ na florę bakteryjną jelit oraz cały proces metabolizmu jest nieoceniony. Dodatkowym atutem kiszonek jest prostota ich przygotowania we własnym zakresie oraz niskie koszty ich produkcji. Powinniśmy zawsze korzystać z sezonowych warzyw, które wówczas są najtańsze i najświeższe. Takie kiszonki możemy z powodzeniem przechowywać nawet przez kilka miesięcy i regularnie spożywać jako zdrowy suplement diety i smaczny dodatek do dań.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.