Zasady szkolenia psa - GRUPa

Ty masz być dobrym nauczycielem.
Pies ma być uważnym i posłusznym uczniem.
Twoje zadanie jest trudniejsze !

Szkolenie wymaga pracy GRUPowej.

Głos, Ruch, Uczucie i Podejście (GRUPa) są najistotniejszymi elementami szkolenia. Jeśli będziesz współpracował z psem, szybko opanujecie podstawy nauki.

Dobry nauczyciel musi być sprawiedliwy, pełen entuzjazmu, cierpliwy, stanowczy, konsekwentny i umieć się bawić. Dobry uczeń musi wykształcić w sobie umiejętność słuchania i ufać nauczycielowi na tyle, by z ochotą podejmować próby opanowania nowego materiału. Oboje z psem musicie się wiele nauczyć.

Ty musisz poznać jego sposób myślenia i dostosować do niego swoje metody.

On musi sobie uświadomić znaczenie polecenia „siad”. Dla nas jest to oczywiste, dla psa jednak związek między wydanym przez człowieka dźwiękiem a koniecznością przyjęcia określonej pozycji jest czymś zupełnie nowym.

Żeby wczuć się w położenie psa, spróbuj wyobrazić sobie, że budzisz się w obcym kraju, którego języka i kultury nie rozumiesz. Ktoś wchodzi do pokoju i mówi do ciebie „psyzyk”. Wlepiasz w niego tępy wzrok. „Psyzyk, psyzyk” powtarza uporczywie. Nie masz pojęcia o co chodzi. Traci cierpliwość. „Psyzyk!” wrzeszczy. Cofasz się przerażony. „Uparta sztuka”, słyszysz, „albo kompletny idiota”.

 

Czy naprawdę okazałeś się upartym idiotą? Nie. Po prostu nie wiedziałeś, co masz zrobić. To samo dotyczy twego psa. Masz wszystko, czego potrzeba dobremu nauczycielowi; musisz tylko nauczyć się to wykorzystać.

Głos. Używając trzech różnych tonów głosu, naśladując zrozumiałą dla psa intonację, w znacznym stopniu ułatwisz jego naukę.

Ruch. Ucząc się ruchów niezbędnych przy demonstrowaniu konkretnych zachowań umożliwiasz naukę twojemu psu. Pies nie rozumie naszego języka, musimy więc pokazać mu, o co nam chodzi, za pomocą gestów.

Uczucie. Panując nad swoimi uczuciami i okazując psu zadowolenie z osiągniętych przez niego sukcesów, zyskujesz jego zaufanie i entuzjazm, niezbędne w dalszej nauce.

Podejście. Wychodząc z założenia „nauczymy się tego” i realizując je konsekwentnie, osiągasz pewność sukcesu.

GRUPowe współdziałanie może być dobrą zabawą. Niewiele rzeczy da ci taką satysfakcję, jak więź z psem, osiągnięta dzięki właściwemu szkoleniu.

Jak wyegzekwować szybką i pewną reakcję?
Marzysz sobie, że twój pies biega po łące. Wołasz go. Pies staje jak wryty, robi zwrot i pędzi w twoja stronę, zanim twój okrzyk zdąży wybrzmieć. Inny obrazek: dzwonek do drzwi. Sięgając do klamki, spokojnym głosem wydajesz psu polecenie „leżeć”. Odbierasz przesyłkę, wymieniasz kilka słów z listonoszem i zamykasz za nim drzwi. Pies ani drgnie. To jest możliwe. Umiejętności twego psa zależą w znacznym stopniu od twojej wytrwałości. Jeśli będziesz często ćwiczył, chwalił psa za posłuszeństwo, karcił go natychmiast za niesubordynację i stawiał mu wysokie wymagania, osiągniesz sukces. Jeśli będziesz tylko marzył, ciągle narzekając na psa, ćwicząc niesystematycznie i chwaląc go na odczepnego – twoje marzenia nigdy się nie spełnią.

Konsekwencja podstawą szkolenia psa.
Chcąc dobrze wyszkolić psa, musisz być konsekwentny. Jeśli będziesz wydawał to samo polecenie dokładnie w ten sam sposób, twój pies szybko się go nauczy. Jeśli zaś rano będziesz mówił: „Max, siad”, a po południu: „siadaj, Max”, pies będzie zdezorientowany i nauka dłużej potrwa.

Musisz być konsekwentny w działaniu. Jeśli skarcisz psa za łapanie zębami, a zaraz potem zaczniesz się z nim tarmosić, pies nie będzie wiedział, czego właściwie od niego chcesz.

Szkolenie wymaga też konsekwencji od całej twojej rodziny. Szczenię będzie uczyło się szybciej, jeśli cała rodzina będzie wydawać mu te same polecenia, wymagając od niego tych samych reakcji. Słowem, im bardziej będziecie konsekwentni, tym bardziej konsekwentny będzie wasz pies.

Entuzjazm.
Kiedy Kesl uczył się wspinać na drabinę, by potem zjechać na zjeżdżalni ( w tej chwili jest to jego ulubiona rozrywka), przeżywał trudne chwile. Za pierwszym razem wdrapał się do połowy, zawahał się, następnie odbił łapami od drabiny i wylądował na piasku. Sarah od razu zaczęła okazywać entuzjazm. „Świetnie ci poszło! Fajnie było, co?” Kesl wstał, spojrzał na nią ze zdziwieniem, otrząsnął się i wdrapał się na sam szczyt. Był zdezorientowany, nie wiedział jak się zachować.

Entuzjastyczna reakcja Sary uspokoiła go i przywróciła pewność siebie. Zamiast mówić z troską w głosie: „Nic się nie stało”, przemówiła do niego wesoło, zachęcając go do kolejnej próby. Sarah się dobrze bawiła. Kesl także.

W nowych dla siebie sytuacjach pies liczy na twoje wskazówki. Im większy okazujesz entuzjazm, tym większe będzie zadowolenie i radość psa. Bądź pogodny: pies uzna, że wszystko co robicie jest świetną zabawą. Jeśli będziesz okazywał znudzenie, pies szybko straci zainteresowanie. Jeśli będziesz zdenerwowany, niepokój udzieli się psu. Wszystko zależy od ciebie. To ty wpływasz na atmosferę waszych lekcji.

Reaguj natychmiast.
Stosując pochwały i nagany w odpowiednim czasie, wyszkolimy naszego psa błyskawicznie. Pochwały bądź nagany należy udzielać, kiedy pies jest w trakcie wykonywania czynności. Jeśli pies chce coś dobrze zrobić – pochwal go! Jeśli chce zrobić to źle – zgań go. Polecenia są po to, by je wykonywać bez ociągania.

Równie istotna jest umiejętność przewidywania. Spróbuj powstrzymać psa, zanim zrobi coś złego; zamiast czekać, aż zrobi to źle, i potem go karać, nakłoń go do innego, prawidłowego zachowania. Każ psu usiąść, zanim skoczy. W ten sposób uświadamiasz mu, czego od niego oczekujesz, zamiast tracić energię na powstrzymywanie go, gdy już na ciebie skacze.

 

autor: Anna Majzner ,Szkoła dla psów AIRIS Kołobrzeg, www.airis.w.pl

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie