Wychowanie psów - wstęp

Obserwując zachowanie psów i ich właścicieli, nasuwają mi się pewne uwagi, którymi chciałabym się podzielić.
Moim zdaniem często bagatelizujemy pierwsze miesiące życia psa. Ograniczając się do odpowiedniego żywienia, szczepień i spacerów, zapominamy o tym, że są to bodaj najważniejsze miesiące, mające ogromny wpływ na jego późniejszy charakter i zachowanie. To właśnie w tym okresie życia psa kształtujemy jego charakter, w dużej mierze od tego, co przez ten czas będziemy z nim robić zależy jego dalsze zachowanie i predyspozycje do pracy.
Rozpoczynając ćwiczenia z młodym szczenięciem, już w wieku 2 - 3 miesięcy, ułatwiamy sobie pracę z dorosłym psem. O ile łatwiej jest nauczyć młodego psiaka komendy siad czy waruj używając nagrody lub zabawki, niż wyrośniętego, ważącego kilkadziesiąt kilogramów i dysponującego już sporą siłą fizyczną psa, któremu nie koniecznie musi się to podobać. Zmuszeni wtedy jesteśmy do zastosowania przymusu i zamiast bez stresowej nauki mamy często do czynienia z rywalizacją między psem a właścicielem.

Kilku- czy kilkunastomiesięczny pies ma już pewne nawyki, które musimy zmieniać rozpoczynając pracę z nim w tym wieku. Dorasta on psychicznie i często wydaje mu się, że cały świat należy do niego, dlatego też dużo trudniej podporządkowuje się woli właściciela.

Praca ze szczeniakiem wymaga wiele cierpliwości, łagodności i spokoju. Trzeba zdawać sobie sprawę, że ma on na razie zdolność do bardzo krótkiej koncentracji swojej uwagi, dlatego praca z nim trwa jednorazowo tylko kilka minut, ale można ją powtarzać parę razy dziennie.
Chcąc mieć psa przygotowanego do konkretnej pracy w wieku dorosłym, należy nauczyć szczeniaka komend SIAD, WARUJ, DO MNIE, przyzwyczaić do pracy na lince, poza tym psiak powinien znać komendę WRÓĆ!!

No i rzecz najważniejsza - należy psa rozbawić.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego jak ważna jest zabawa z psem, ile można przez to osiągnąć i o ile łatwiej jest przejść pewne etapy w pracy z psem rozbawiając go uprzednio.
Pies zabawowy koncentruje swą uwagę na właścicielu, jest dla niego najważniejszą osobą, bo to od niego wychodzi sygnał do zabawy. Poprzez zabawę budujemy głęboką więź między psem a jego właścicielem, możemy doskonale odstresować psa, czy to po skorygowaniu jego nieporządnych zachowań, czy też po jakimś stresie, który przeżył pies. W ten sposób szybko zapomina on o niemiłej sytuacji, jaka miała miejsce, a dzięki temu, że może spędzić na zabawie z panem miłe chwile - tym bardziej go kocha.

Pracując z psem, a w szczególności ze szczeniakiem, musimy być bardzo spokojni, stanowczy i konsekwentni. Konsekwencja jest jednym z najważniejszych warunków do tego, aby nasza współpraca z psem przyniosła konkretne efekty.
Wydając psu komendę musimy zawsze wyegzekwować jej wykonanie. Jest to o tyle ważne, że pies szybko orientuje się, że nie ma po co próbować wyłamywać się, bo i tak właściciel w końcu "postawi na swoim". Szybkie wykonanie przez psa komendy musi się spotkać z natychmiastową pochwałą i nagrodą ze strony przewodnika, a niesubordynacja i opieszałość w ćwiczeniu z błyskawiczną reakcją i skorygowaniem błędu.

Nie możemy pozwolić psu na to, że nie wykona naszego polecenia, nie możemy tłumaczyć go "złym dniem", pogodą, czy też obecnością innych zwierząt. Pies ma zawsze wykonać naszą komendę, inaczej możemy mieć z nim problemy. Jeśli bowiem zorientuje się, że pomimo tego, iż nie posłuchał polecenia, nic się nie dzieje, nie ma z naszej strony reakcji, to potem coraz częściej może tego próbować i w końcu może nas zupełnie zignorować.
Zasada jest taka: jeśli nie mamy możliwości skorygowania złego zachowania psa, jeśli nie mamy nad nim kontroli, to po prostu nie wydajemy mu komendy.

Ile razy widzimy na spacerach biegającego psa i właściciela bezskutecznie próbującego go złapać - taki jest właśnie skutek braku, złej lub zbyt późno rozpoczętej pracy z psem, często kończący się prowadzeniem psa do końca jego życia na smyczy.

Autor:
Tresura Psów " KAMA "
http://www.tresurapsow.pl/

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie